45-plussare shoppar mest via sökmotorer
DIBS har beställt en undersökning i de nordiska länderna som visar att butiksägare oftare marknadsför sig på internet än på traditionella medier. Framförallt är det mest 45-plussare som letar efter butiker på sökmotorerna.
Sammanlagt har över 4600 personer intervjuats i Sverige, Norge, Finland och Danmark. Både butiksägare och konsumenter deltog i undersökningen om e-handel.
På frågan ”hur hittar du oftast de nätbutiker som du handlar i?” svarar 63 procent av svenskarna mellan 46 och 55 år att de använder en sökmotor, till exempel Google eller Bing.
De tillfrågade mellan 15 och 24 år använder mest prisjämförelsesajter som Pricerunner eller Resor.nu
Bannerannonser är minst populärt. Mest positiva är de mellan 15 och 24 där 11 procent klickar på bannerannonser när de letar affärer att handla i. I gruppen 36 till 45 är siffran endast 4 procent och bland de mellan 56 och 65 ligger siffran på 2 procent.
78 procent av E-butikerna väljer att marknadsföra sig på internet och 60 procent via sökmotoroptimering SEO. Annonsering i traditionella medier ger sig 49 procent på, medan sociala medier lockar 43 procent.
Källa: Resume