Många frågar sig om de har en bra konvertering på sin hemsida eller för sina klick på Google.
En konvertering i det här sammanhanget är att en målsatt aktivitet utförs, Det kan vara att läsa ett antal webbsidor, stanna en viss tid på en webbsida, ladda ner dokument, fylla i formulär eller genomföra ett köp.
Bra konvertering, procent aktiviteter av klick, beror erfarenhetsmässigt på konverteringstyp och bransch/erbjudande.
Här kommer några allmänna tips för bättre konvertering.
1. Små förändringar på målsidor (t.ex. byta färg på knappar) = små vinster och ingen bestående förändring.
2. Genom en fokuserad och genomtänkt landningssida kan man nå 3 till 5 gånger högre konvertering.
3. Ibland uttrycks det som att 1% konvertering är ett hyfsat genomsnitt för e-handel. I vissa branscher (finans) är till och med 5 % omräkningskurser inte så imponerande. Om du har fastnat i 2-5 % konverteringsgrad har du massor av potential att växa.
4. Var kreativ med dina erbjudanden och testa flera olika erbjudanden för att hitta dem som ger bäst resultat. Om du vill bli riktigt framgångsrik, försök hitta olika erbjudanden som kan hjälpa dig kvalificera leads i processen.
5. Identifiera hindren och konverteringarna genom att ändra flödet i t.ex. registreringsprocessen. Testa olika varianter för att ta reda på exakt vilken väg till konvertering som fungerar bäst för din målgrupp .
6. Använd remarketing (visa din annons fler gånger på olika sajter) för att återta intresset för ditt erbjudande för de som försökte en gång men inte konverterade.
7. Testa smartare, inte oftare. Du måste vara beredd att testa 10 unika varianter på landningssidor för att hitta en som presterar.
7. Fokusera din energi på de 10% av landningssidor som ger 80 % av trafiken.
8. Kontrollera lönsamheten. Det är inte alltid som flest konverteringar leder till bästa lönsamheten.