Google favoriserar mobilanpassade webbplatser i mobilt sök
Googles söktjänst bygger på att presentera de bästa målsidorna i rangordning för en sökning. Cirka hälften av sökningarna idag sker i mobiler och därför är det viktigt att målsidorna är mobilanpassade för dem som använder mobilen.
Fler mobilvänliga webbplatser i sökresultaten
Google skriver i sin blogg att de från och med den 21 april kommer att använda mobil-vänlighet som en rangordningsparameter. Detta gäller för alla språk och det kommer att ha en betydande inverkan på sökresultaten.
Användarna kommer därmed få bättre resultat tack vare fler mobilanpassade webbplatser optimerade för mobiler.
Vad är en mobilanpassad webbplats?
Med mobilanpassade menar vi på Nitea att sidan ska ha stor text och bilder. Knappar och länkar ska vara stora med avstånd så ett finger med lång nagel utan problem ska kunna klicka. Man ska inte behöva förstora och horisontell skroll får inte förekomma. Menyn för navigeringen klickas fram via en ikon.
När man skapar en mobilanpassad webbplats placerar man information som på vanlig skärm ligger bredvid varandra istället företrädesvis efter varandra. Man kan välja att lägga till eller ta bort information i den mobilanpassade versionen.
Responsiv design är ett begrepp som används när man anpassar webbsidor efter enheters skärmstorlekar.
Om du vill testa om din din webbplats är mobilvänlig kan du använda Googles Mobil-Friendly Test.
Läs hela Googles blogginlägg här