Google mäter användarupplevelsen

Google använder enligt vissa uppgifter drygt 200 olika algoritmer för att skapa ett sökresultat. Innehåll och inlänkar har varit, och är alltjämt viktiga faktorer för att komma högt upp i sökresultatet. För att ytterligare skilja ut de bästa hemsidorna har Google under året steg för steg infört en uppdatering kallad Panda.

Uppdateringen ska ge hemsidor med bra kvalitet på innehåll och design samt en god användarupplevelse en bättre ranking. Hemsidor med automatgenererat innehåll som kopierats får sämre ranking än jämförbara hemsidor.

Google mäter numera även användarupplevelsen genom till exempel:

  • hur snabbt hemsidan visas
  • hur länge besökarna stannar på hemsidan
  • hur många som lämnar sidan utan att klicka vidare
  • hur många klick webbsidan får i Googles sökresultat

För dig som sajtägare betyder det att du behöver se över din hemsidas innehåll, hur det presenteras, om navigeringen är enkel och informativ samt slutligen analysera besöksstatistiken.

Nitea hjälper gärna till med jämförelsetal och ger förslag till åtgärder.