Svenskarna och Internet 2011

– Allt fler använder Internet dagligen
– Nio av tio användare har en egen dator
– Hälften av treåringarna använder Internet
– Genombrott för mobilt Internet
– Genombrott för strömmande musik
– Mer av TV och video på Internet
– Inget genombrott men ökad roll för politik på Internet
– Halva svenska folket spelar digitala spel
– Användarna kan grupperas efter åtta användningsmönster

Detta är sammanställningen i 2011 års rapport från .SE (Stiftelsen för Internetinfrastruktur) som kartlagt Internetanvändningens utveckling och förändringar hos den svenska befolkningen.

Här är de topp 5 aktiviter som vi gör mest och oftast på internet:
se_flest_aktiviteter_internet_2011.jpg

De vanligaste aktiviteterna på internet är att söka på Internet med hjälp av Googles sökmotor. Sedan följer att använda e-post, söka nyheter, leta efter tidtabeller, adresser, telefonnummer, söka/kolla fakta, leta efter kartor och vägbeskrivningar.

Drygt 80% procent av alla Internetanvändare använder Internet för dessa aktiviteter.

Mer än hälften använder internet till att surfa, köpa varor och tjänster, besöka Blocket, besöka YouTube, betala räkningar, köpa/boka resor, göra prisjämförelser, leta efter hälsoinformation, lyssna och ladda ner musik, samt söka information om kultur och vetenskap. Se diagram nedan.

se_dagliga_aktiviteter_internet_2011.jpg

För internetmarknadsförare bör dessa aktiviteter speciellt beaktas med hänsyn till spridning i %:

-Google 97%
-e-post skriva/läsa 95%
-söka nyheter 92%
-tidtabeller m.m. 90%
-kartor, vägbeskrivn 88%
-söka fakta 88%
-produktinformation 87%
-info resor 83%
-hobby, fritidsintresse 83%
-läsa tidning 80%
-Blocket 79%
-Köpa/Betala varor och tjänster 78%
-YouTube 78%
-Prisjämförelser 72%
-Besöka socialt nätverk 62%
-Läsa bloggar 46%
-Twitter 8%

Källa: Internet och Svenskarna 2011