Svenskarna och Internet 2011
– Allt fler använder Internet dagligen
– Nio av tio användare har en egen dator
– Hälften av treåringarna använder Internet
– Genombrott för mobilt Internet
– Genombrott för strömmande musik
– Mer av TV och video på Internet
– Inget genombrott men ökad roll för politik på Internet
– Halva svenska folket spelar digitala spel
– Användarna kan grupperas efter åtta användningsmönster
Detta är sammanställningen i 2011 års rapport från .SE (Stiftelsen för Internetinfrastruktur) som kartlagt Internetanvändningens utveckling och förändringar hos den svenska befolkningen.
Här är de topp 5 aktiviter som vi gör mest och oftast på internet:
De vanligaste aktiviteterna på internet är att söka på Internet med hjälp av Googles sökmotor. Sedan följer att använda e-post, söka nyheter, leta efter tidtabeller, adresser, telefonnummer, söka/kolla fakta, leta efter kartor och vägbeskrivningar.
Drygt 80% procent av alla Internetanvändare använder Internet för dessa aktiviteter.
Mer än hälften använder internet till att surfa, köpa varor och tjänster, besöka Blocket, besöka YouTube, betala räkningar, köpa/boka resor, göra prisjämförelser, leta efter hälsoinformation, lyssna och ladda ner musik, samt söka information om kultur och vetenskap. Se diagram nedan.
För internetmarknadsförare bör dessa aktiviteter speciellt beaktas med hänsyn till spridning i %:
-Google 97%
-e-post skriva/läsa 95%
-söka nyheter 92%
-tidtabeller m.m. 90%
-kartor, vägbeskrivn 88%
-söka fakta 88%
-produktinformation 87%
-info resor 83%
-hobby, fritidsintresse 83%
-läsa tidning 80%
-Blocket 79%
-Köpa/Betala varor och tjänster 78%
-YouTube 78%
-Prisjämförelser 72%
-Besöka socialt nätverk 62%
-Läsa bloggar 46%
-Twitter 8%
Källa: Internet och Svenskarna 2011