Fler handlar på nätet, fler konkurrerar på nätet, hur ska man vinna kunderna?

När man läser olika inlägg och åsikter hör man oftast ett par vanliga saker.

  • Bra produkter
  • Trovärdighet
  • Trygghet
  • Lockvaror/erbjudanden
  • Intyg av tredje person
  • Erbjud betalningsalternativ
  • Mobilanpassning
  • Kort leveranstid
  • Fri frakt och fri retur

 

Hur ska man skilja sig från övriga e-handlare?

Här kommer våra tips!

Såsom webbyrå som utvecklat ett antal specialdesignade webshopar ser vi att presentationen på hemsidan är väldigt viktig.

Berätta varför man ska handla av just dig. Varför säljer du just de produkter du presenterar? Var personlig, berätta vem/vilka ni är.

Många produkter köps med ögat så satsa på riktigt bra stora bilder. Använd film för att visa hur produkten används.

Presentera kundutlåtanden med kunder som berättar om erfarenheter eller vad produkten betytt för dem.

För att påskynda ett köpbeslut kan man prova med en nedräknare som visar hur länge erbjudandet gäller.

Många lämnar på sidan Kassan. Missa inte kunder för att de inte kan få omgående svar på sin fråga. Visa ett ansikte på en person att kontakta.

Slutligen, satsa ordentligt på marknadsföring. Många har alldeles för snäva budgetar och når inte ut. Beroende på målgrupp kan man använda till exempel blogg, Facebook, Google, e-post eller andra sajter

Fånga upp avbrutna köp med påminnelsemejl och remarketing på Google Sök och andra webbplatser.