Fortsatt tillväxt för e-handeln

E-handeln växte med 8,4% andra kvartalet 2011 jämfört med 2010 enligt Postens E-Barometer Q2 2011.
Mest ökar handeln med kläder och skor. Störst är segmentet för hemelektronik.

Köpbeteendet domineras av användandet av sökmotorer och prisjämförelsesajter för att hitta rätt vara. Viktigaste faktorerna vid val av sajt att handla på är:

  • Transparenta totalpriser
  • Tydlig produktinformation
  • Lätt att hitta på sajten
  • Lägst pris
  • Känt varumärke
  • Märkt med “Trygg e-handel”
  • Inget tvång till medlemskap
  • Snabba leveranser
  • Fraktfritt

67% av E-handlarna planerar att förbättra sina webshopar under det kommande året och bland annat satsa på:

  • Enklare navigering
  • Förenkla betalningar
  • Införa produktfilmer
  • Anpassa till smartphones

Otydliga fraktpriser är den vanligaste orsaken till avbrott av köp.

Kontakta Nitea för hjälp med marknadsföring av din e-handel på Google och Facebook, samt förbättringar av din hemsida med webshop.