Google viktigaste källan vid köp

Du vill sälja mer och vill veta vilken källa som är den bästa för att hitta kunder.

Det finns många källor att välja bland såsom rekommendationer, tidningsannonser, TV, sociala medier, besök i butik, DR i brevlådan, nyhetsbrev, prisjämförelsesajter och Google.
Postnord gjorde en undersökning förra året bland de som någon gång e-handlat om vilka källor de använt.

– Hur viktig är följande källor för dig när du ska handla en vara på nätet? (andel som svarat mycket viktiga/viktiga)

Google viktigaste källan vid köp

Google är den mest använda, men inte den enda källan.
Vi tror att beteendet är i stort lika när man söker efter en vara eller tjänst att köpa i allmänhet.

Googles egna undersökningar visar också att konsumenter ofta använder olika källor både digitala, tryck, utomhusreklam med mera.
När det gäller digitalt sker sök och besök på hemsidor från olika typer av enheter, laptop, surfplattor och smartphones. Därför är det viktigt att hemsidan också är mobilanpassad genom responsiv design vilket även Google som bekant nu favoriserar i sina söklistor.

Vi upplever förvånansvärt nog att många företagare fortfarande inte sett vikten av eller använder Google som källa till besök på hemsidan. Vår rekommendation är att göra en lönsamhetskalkyl för sökmotormarknadsföring om man inte redan gjort det. Det är relativt enkelt med information som finns hos Google.

Läs mer på sid 14 i Postnords rapport