Nytt lokalt sök på Google ändrar din placering

Du har kanske märkt att när du tidigare sökte efter en vara eller tjänst på Google, visades en karta till höger samt en lista med 7 företag inom ram ovanför själva organiska resultatlistan i vänsterkolumnen?

Nu introducerar Google i stället en lista med 3 företag. Karta, om den visas, placeras högt upp i vänsterkolumnen och den organiska  resultatlistan trycks alltså längre ner på sidan.

Definitioner

Innan jag går vidare kanske jag ska förklara vad jag menar med lokalt sök och resultatsidans olika delar och egenskaper.

Lokalt sök är till exempel när du anger en tjänst i kombination med ett ortsnamn, till exempel “frisör Stockholm”. Om Google kan identifiera din geografiska placering kan det räcka med sökning på enbart tjänsten för att Google ska visa lokala resultat, i det här exemplet frisörer belägna i Stockholm.

Resultatsidan (SERP=Search Engine Results Page)

Delarna på SERP’en vid lokalt sök visas efter regler vi inte känner till, men när de förekommer syns de numera oftast så här:

Överst visas upp till 3 Adwordsannonser
Därunder en karta med markeringar för företag som erbjuder tjänsten
Sedan kommer den så kallade 3-packen med tre företagsnamn, recensioner, adress, öppettider. Söker du i en desktop får du även en länk till webbplats och en vägbeskrivning.
Sist visas den organiska listan med de webbsidor Google anser mest relevanta.
Till höger visas en kolumn med Adwordsannonser.
Allt är liknande det vi sett i våra mobiler sedan en tid tillbaka.

 

Lokalt sök Google

 

Så optimerar du för nya 3-packen

Vi vet inte helt exakt, men detta borde vara uppgifter som Google väger in när nu endast upp till 3 företag väljs ut.
Kolla din Google+ sida och alla större webbkataloger att ditt företagsnamn, adressuppgifter och telefonnummer är korrekta.
Be dina kunder om recensioner och kundcitat som du sedan publicerar på Google+ och andra svenska sajter.
Fortsätt med organisk sökmotoroptimering (on page) både innehåll och taggar.
Sedan länkar, både interna och externa (off page).

Till sist

Tänk på att kolla dina resultat på Google med jämna mellanrum. Google försöker ständigt förbättra sin söktjänst så utformning och sökresultat förändras ganska frekvent. Adwordsannonser kan vara ett alternativ om konkurrensen är hård.

Har nya lokala sökresultatet påverkat dina placeringar?

Källa och mer information
https://moz.com/blog/google-local-snack-pack-shakeup