Använd Google Analytics för mer affärer
Webbplatsen klar! – vad hände sedan?
Google Analytics är ett statistikverktyg för besöken på din webbplats och som går snabbt och enkelt att installera. Verktyget är gratis, och med anpassade rapporter och analys kan du få god hjälp med att bestämma innehåll, erbjudanden och till och med hitta nya kunder.
Du kan få anpassade rapporter via bifogade pdf i mejl varje vecka eller månad. Rapporterna brukar vi vanligtvis sätta upp med information om:
- Antalet besök
Antalet besökare
Vilka geografiska områden besökarna kom från
Vilka enheter besökarna använde fördelat på desktop, surplatta och mobil.
Vilka kanaler som användes, organisk sökmotor, direkt besök och hänvisningar
Vilka källor/medium, till exempel Google sök, Google Adwords, Bing, Eniro
Vilka sökord på sökmotor som ledde till besök
Besök från Sociala nätverk, Facebook med flera
Antal sidvisningar och tid per sida
Användarflöde, hela vägen från ingångssida till utgångssida.
Mätning av mål, klickade knappar/länkar, video, ifyllda formulär, e-handel med mera
Sist, men inte minst, det går att få dagliga rapporter om vilka företag som under gårdagen besökt din webbplats i viss omfattning.
Du kan själv logga in i statistiken för din egenanalys. Då kan det vara värt att känna till en del begrepp som du hittar förklaring till här, Google Analytics begrepp.